TÜRK EDEBİYATI DERS NOTLARI

TANZİMAT EDEBİYATI 6 SORU


                    TANZİMAT EDEBİYATI 6 İNDİR



1)
Tanzimat edebiyatında …………… sonra yenileştirilen ilk tür ………. dır.

Burada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?

A)Nesir – Şiir

B)Şiir – Roman

C)Nesir – Tiyatro

D)Hikaye – Tiyatro

E)Tiyatro – Roman

 

 

 

 

2)Abdülaziz döneminde çok mühim ve tamamıyla batılı olan ve o zamana kadar Türkiye’de pek bilinmeyen yepyeni bir kuvvet ülkemizin hizmetine girmiştir. Büyük bir hızla gelişmiştir.

Bu kuvvet aşağıdakilerden hangisidir?

A)Roman

B)Şiir

C)Fıkra

D)Gazete

E)Tiyatro

 

 

 

3)1862’de Şinasi’nin çıkardığı ve Namık Kemal’in devam ettirdiği gazete aşağıdakilerden hangisidir?

A) Tercüman – ı Ahval

B) Tasvir – i Efkar

C) Muhbir

D) Ceride-i Havadis

E)  Sabah

 

 

 

 

 

4) I- 1866’da başyazarlığını Ali Suavi yapmıştır.

   II- 1872’de Namık Kemal başyazarlığını yapmıştır.

  III- 1873’de Ebuzziya Tevfik çıkarmıştır.

  IV- 1876’da başyazarlığını Şemseddin Sami yapmıştır.

 

Yukarıdaki gazeteler sırasıyla aşağıdakilerden hangisidir?

       I            II           III           IV          V

A) Muhbir - Sabah –   Vakit –  Hadika –   İbret

B) İbret   – Hadika – Muhbir-  Vakit –      Sabah

C) Hadika –Muhbir – Sabah –  Vakit –      İbret

D) Sabah – Hadika –  İbret –   Vakit –      Muhbir

E)  Muhbir –İbret –   Hadika –  Vakit –      Sabah

 

 

 

5)Onun Türk şiirini yenileştirme çabası Fransa’dan ilk dönüşü ile başlar. Fransa’ya gitmeden önce Reşid Paşa’ya yazdığı bir kaside ile Fransa’dan dönüşünde aynı kişi için yazdığı üç kaside arasında gerek dil, gerek üslup gerekse tema bakımından farklılıklar göze çarpar. İlk kasidesinde Nef’i tarzı dikkat çeker. Övüşlerde aşırılık, dikkati çekmektedir. Eski kasidenin bütün özelliklerini taşır. Fransa’dan döndükten sonra yazdığı üç kaside ise eski kasidelerinden şekil ve muhteva bakımından tamamıyla farklıdır. Bu kasidelerde kişinin övülmesinde abartıya gidilmemiş kişinin gerçek özellikleri verilmiştir.  Böylece bir başkası için bu kasideler kullanılamaz.

 

  Yukarıda sözü edilen kasidedeki değişikliği yapan sanatçı kimdir?

 

A)     Namık Kemal

B)    Ziya Paşa

C)    İbrahim Şinasi

D)    Muallim Naci

E)    Recaizade Mahmut Ekrem

 

 

6) Hece ile yazılmış birkaç şarkısı dışında teknik bakımından tamamıyla Divan nazmına bağlı kalmıştır. Hayallerinde ve duruş tarzında eskiden ayrılmaz. Onun şiirlerinde Divan edebiyatı şiirinin hayal unsurları ve mazmunlar bol yer tutar.Kullandığı asıl tema “Aşk” temasıdır. Lirik tarzdaki şiirlerinde eski şiir anlayışının estetik unsurları yer  alır. 1851 tarihini taşıyan şiirleri lirizm ve fikir,gerekse sanat gücü bakımından Şinasi’den çok daha  iyidir; ama Şinasi kadar Edebiyatın batılılaşmasında  etkili olamamıştır. Onun bütün batıcılığı yazılarınınfikir ve muhtevasından doğmuştur. Buna rağmen ilk başlarda gerçek Türk Edebiyatının Halk edebiyatı  olduğunu savunur.Bu düşünceden 6 yıl sonra vaz geçer.

 

Yukarıdaki sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A)    Namık Kemal

B)    Muallim Naci

C)    Abdülhamit Ziya Paşa

D)    Recaizade Mahmut Ekrem

E)     Abdülhak Hamit Tahran

 

 

7)Onun Divan nazmından hareket etmiş olduğunu ilk şiirlerini topladığı “Nağme-i Seher”de görmekteyiz.Daha sonra yeni bir söyleyiş aramaya başlar. Bunu da ilk olarak “Yadigar-ı Şebab” ta denemiştir. Bu şiirlerinde tabi ve samimilik olan bu söyleyişin dili zamanla sanatkarane olma kaygısı ile Arapça ve Farsça tamlamalarla dolmaya başlar. 1880’den sonra şiir dili konuşma dilinden uzaklaşır. Şiirlerinde başlıca tema “Aşk ve tabiat” tır.

 

Yukarıda sözü edilen Tanzimat sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?

 

A)    Abdülhak Hamit Tahran

B)    Muallim Naci

C)    Recaizade Mahmut Ekrem

D)    Namık Kemal

E)     Ahmet Mithat Efendi

 

 

 

 

8) Vezni konuya uygun bir ahenge sahip olarak seçmek, yani vezinler müzik bakımından ele alınması gerektiğini ilk defa ileri atan sanatçı kimdir?

 

 

A) Recaizade Mahmut Ekrem

B) Ziya Paşa

C) Muallim Naci

D) Abdülhak Hamit Tahran

E) Namık Kemal

 

 

 

 

 

 

9)Tamamıyla Klasik edebiyat kültürüyle yetişen sanatçı Tahran’dan dönüşüyle Şinasi ve Namık Kemal’i okumaya başlamıştır. İlk denemelerini zamanın en çok rağbet gören edebi türü olan tiyatro ile yapmıştır. Bazı değişiklikler yaptığı Duhter-i Hindu piyesindeki “Tenağğum” manzumesi şekil ve muhteva bakımından yeni olduğu gibi söyleyiş bakımından da “Yadigar-ı Şebab” a benzer.

 

Yukarıda sözü edilen sanatçı kimdir?

A)    Ahmet Mithat Efendi

B)    Recaizade Mahmut Ekrem

C)    Abdülhak Hamit Tarhan

D)    Muallim Naci

E)     Şemseddin Sami

 

 

 

10)Tanzimat devrinin ilk tiyatro eseri kime aittir?      

                                                              

A) Şinasi

B) Namık Kemal

C) Hayrullah Efendi

D) Abdülhak Hamit Tarhan

E) Ziya Paşa

 

 

 

 

1-A          2-D         3-B          4-E          5-C         6-C         7-C        

 8-A         9-C            10-C