TÜRK EDEBİYATI DERS NOTLARI

Cumhuriyet Dönemi 1997-2009 soruları

             Cumhuriyet Dönemi 1997-2009 soruları indir


1.
Türk edebiyatında gezi türünde birçok yapıt vardır. XVI. yüzyılda Doğu Türkçesiyle yazılmış Babürname ve yine aynı yüzyılda Türk denizcisi
                                    I
Seyid Ali Reis’in Miratü’l-Memalik’i gezi

                             II
türünde yazılmış ilk yapıtlardandır. Ayrıca Yusuf Ziya Ortaç ,  Reşat Nuri Güntekin,
                                                                 III                          IV
Falih Rıfkı Atay, gezi türündeki eserleriyle
             V
tanınmış yazarlarımızdandır.

Bu parçadaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) I.       B) II.       C) III.       D) IV.       E) V.

(2009-ÖSS)

2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Hikaye ve romanlarının yanı sıra tiyatro,anı, fıkra türünde de yapıt veren Memduh Şevket Esendal’ın en tanınmış kitapları Memeket Hikayeleri ve Gurbet Hikayeleri’dir.

B) Suut Kemal Yetkin, eleştiri ve deneme türündeki yazılarıyla tanınır; sanat, estetik ve sanat felsefesi onun ilgi alanıdır.

C)Türk edebiyatının gerçekçi yazarları arasında yeralan Kemal Tahir, kimi yapıtlarında, konularını Kurtuluş Savaşı yıllarından, Cumhuriyetin ilk dönemlerinden, Osmanlı tarihinden seçerek tarihi roman türünde de yapıtlar vermiştir.

D) Atilla İlhan, değişik çizgilerde, öz ve biçim yönünden farklı şiirler yazmış, toplumcu gerçekçi bir sanatçıdır; barış, özgürlük gibi toplumsal temaların yanı sıra yalnızlık, aşk, ölüm gibi bireysel temaları da işlemiştir.

E) Doğu-Batı, madde-ruh ve insan psikolojisi konularını ele alan Peyami Safa, yapıtlarının bir kısmını Server Bedi imzasıyla yayımlamıştır.

(2009-ÖSS)

3. Ben, sanatta bir akıma bağlanmaya karşıyım. Çünkü her akımın öncüsü aslında bir kişidir. Ondan sonra gelenler de aynı yolu izleyerek akımın öncüsünü taklit etmekten başka bir şey yapmaz. Bu bağlamda şiir akımı da olamaz. Çünkü bu da bir çeşit taklit zinciridir. İşte ____ böyle bir zincirin halkası olmaktan kaçınmış, belirli bir akım içinde yer almamıştır.

Bu parçada öne sürülen düşünceye göre boş bırakılan yere aşağıdaki adlardan hangisi getirilmelidir?

A) Cenap Şehabettin

B) Faruk Nafiz

C) Mehmet Akif

D) Oktay Rıfat

E) Ece Ayhan

(2009-ÖSS)

4. Milli Edebiyat Döneminde başlayan Anadolu’ya, kır ve köy kesimine açılma eğilimi, Cumhuriyet Dönemi roman ve öyküsünde tam anlamıyla amacına ulaşmıştır. Anadolu, değişik bölgeleriyle roman ve öyküde yansıtılmıştır.Böylece Güney Anadolu, Toroslar ve Çukurova, ____ Hanımın Çiftliği, Bereketli Topraklar Üzerinde; Orta Anadolu Bölgesi ____ Sarı Traktör, Ortakçının Oğlu, Define, ____ Yılanların Öcü, Kaplumbağalar, Tırpan romanlarına konu olmuştur.

Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?

A) Orhan Kemal’in – Talip Apaydın’ın – Fakir Baykurt’un

B) Kemal Bilbaşar’ın – Yaşar Kemal’in – Necati

Cumalı’nın

C) Kemal Tahir’in – Tarık Buğra’nın – Samim Kocagöz’ün

D) Sait Faik’in – Selim İleri’nin – Sabahattin Ali’nin

E) Abbas Sayar’ın – Yusuf Atılgan’ın – Dursun Akçam’ın

(2009-ÖSS)

5. ____ Sodom ve Gomore adlı romanı, siyasi ve toplumsal tarihimizi yazacaklar için ____ niteliği taşır.

Yukarıda boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi gerekir?

A) Halide Edip’in – eleştiri

B) Yakup Kadri’nin – belgesel

C) Refik Halit’in – yaşam öyküsü

D) Hüseyin Rahmi’nin – macera

E) Ahmet Rasim’in – bilim kurgu

(2009-ÖSS)

6. Durup dururken aklına gelmez yağmak yamurun
Gitsen nereye gidebilirsin hala bilmem
Bizans’ta olmak belki iyi belki fena belki bunu da diyemem
Ben küçük dükkanlarsız, kahvelersiz sokakları sevmem, odaları, duvarları sevmem

İçerik ve biçim özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, yukarıdaki şiirin aşağıdaki şairlerden hangisi tarafından yazıldığı söylenebilir?

A) İlhan Berk

B) Enis Behiç Koryürek

C) Ahmet Kutsi Tecer

D) Yusuf Ziya Ortaç

E) Cahit Sıtkı Tarancı

(2009-ÖSS)

7. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?

A) Güldürürken düşünmeyi de amaçlayan bir mizah anlayışının başarılı örneklerini veren yazarlarımızın başında Aziz Nesin, Rıfat Ilgaz ve Muzaffer İzgü’yü sayabiliriz.

B) Deneme türünün özgün örneklerini veren Nurullah Ataç, bir eleştirmen olarak yeni şiirimizin başarı kazanmasında etkili olmuş bir yazarımızdır.

C)  Sabahattin Eyüboğlu, düşünce adamı kimliğiyle hümanist düşünüşün yerleşmesi, hakçı bir kültürün oluşması yolunda çaba göstermiş bir aydınımızdır.

D) Şiirlerini bireysel duyarlılıktan çok toplumsal duyarlıkla biçimlendiren Cemal Süreyya, Turgut Uyar ve Edip Cansever toplumcu gerçekçi şiirimizin öncüleri arasında yer alır.

E) Falih Rıfkı Atay, Türkçenin inceliklerini taşıyan, yalın, akıcı anlatımıyla anı ve gezi yazılarının bağımsız birer tür boyutuna ulaşmasında etkili olmuştur.

(2008-ÖSS)

8. (I) İkinci Yeni şiiri, Garip şiirine bir tepkidir. (II) Başka bir deyişle anlamdan, gerçekten, yaşamdan kopmanın şiiridir. (III) Anlamdan kurtulmak, soyutluğu sağlamak için duyulmadık yeni sözcükler üretme yoluna gidilmiştir. (IV) Söz dizimi değiştirilmiş, yeni tamlamalar kurulmuştur. (V) Bu yeniliklere Orhan Veli, Oktay Rifat ve Melih Cevdet öncülük etmiştir.

Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde, İkinci Yeni şiiriyle ilgili bilgi yanlışı vardır?

A) I.      B) II.      C) III.      D) IV.      E) V.

(2008-ÖSS)

9. ____, Tanzimat’tan  I. Dünya Savaşı’nın sonuna kadar yetişmiş üç kuşağın düşünüş ve yaşayışlarındaki değişikliklerin; ____, Milli Mücadele Dönemi Anadolu’sunun; ____, Cumhuriyet’ten sonraki devrimler döneminin; ____, Atatürk’ün ölümünden sonraki yılların eleştirel bir yaklaşımla ele alındığı yapıtlardır.

Bu parçada boş bırakılan yerlere getirilecek olan yapıt adları aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?

A) Panorama I – Panorama II – Yaban – Kiralık Konak

B) Kiralık Konak – Yaban – Panorama I – Panorama II

C) Yaban – Panorama I – Kiralık Konak – Panorama II

D) Kiralık Konak – Panorama I – Panorama II – Yaban

E) Panorama I – Yaban – Panorama II – Kiralık Konak

(2008-ÖSS)

10. ____ önemli yapıtlarından biri olan Kuyucaklı Yusuf ile Reşat Nuri’nin ____ adlı yapıtı Türk edebiyatında kasaba gerçeklerini yansıtan romanlardandır.

Bu cümlede boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Sabahattin Ali’nin – Yeşil Gece

B) Orhan Kemal’in – Çalıkuşu

C) Aziz Nesin’in – Dudaktan Kalbe

D) Rıfat Ilgaz’ın – Acımak

E) Kemal Tahir’in – Kavak Yelleri

(2008-ÖSS)

11. Dil özellikleri dikkate alınırsa aşağıdakilerden hangisinin Cumhuriyet Dönemine ait olduğu söylenebilir?

A) Şeb-i yeldayı müneccimle muvakkid ne bilir Mübtela-yı gama sor kim geceler kaç sa’at

B) Leblerin mecruh olur dendan-ı sin-i büseden
Lalin öptürmekbu haletle muhal olmuş sana

C) Tahammül mülkünü yıktın Hülagü Han mısın kafir
Aman dünyayı yaktın ateş-i süzan mısın kafir

D) Sülfür inceldi ve en yorgun yerinden kırıldı ayna
Ayna pusluydu bunca yıl nice sır taşımaktan

E) Senin hüsnün benim aşkım senin cevrin benim sabrım
Demadem artar eksilmez tükenmez bi-nihayettir

(2008-ÖSS)

12. Orhan Kemal’le ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?

A) Yapıtlarında, kişlerin karakterlerini olay içinde çizmiş, onları doğal bir biçimde konuşturmuştur.

B) Genellikle fabrika işçilerinin, kırsal kesim insanlarının ve gecekondu bölgelerinde oturanların yaşamını konu almıştır.

C) Öykülerde günlük konuşma dilini kullanmış, yöresel söyleyiş özelliklerine bağlı kalmıştır.

D) Esin Şehrin İnsanları adlı romanıyla yazın çevrelerinde büyük yankı uyandırmıştır.

E) Anlatımı, olaylara bakış açısı yönünden toplumcu gerçekçi yazarlarımızdan biri sayılmaktadır.

(2007-ÖSS)

13. Cumhuriyet Dönemi oyun yazarlarındandır. Edebiyata şiirle başlamış, daha sonra öykü ve tiyatro türünde de yapıtlar vermiştir. Edebiyattaki ününü tiyatrolarıyla kazanmıştır. Tiyatro alanında tanınmasını sağlayan yapıtı, konusunu Babil efsanesi Gılgamış’tan alan Tanrılar ve İnsan piyesidir. Tiyatro yapıtları arasında Hürrem Sultan, Karacaoğlan, Atçalı kel Mehmet ve Ölü Kentin Nabzı da sayılabilir.

Bu parçada tanıtılan yazar aşağıdakilerden hangisidir?

A) Recep Bilginer

B) Orhan Asena

C) Necati Cumalı

D) Refik Erduran

E) Haldun Taner

(2007-ÖSS)

14. Türk öykücülüğünün özelliklerini kavramak istiyorsak öncelikle bu üç yazarımızı çok iyi tanımamız gerekir. Abdullah Efendinin Rüyaları’yla ____, Ekmek Kavgası’yla ____, Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu’yla ____, Cumhuriyet Dönemi öykücülüğünde önemli yeri olan sanatçılar arasında sayılır.

Bu parçada boş bırakılan yerlere getirilmesi gereken yazar adları aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir?

A) Ahmet Hamdi Tanpınar – Orhan Kemal – Haldun Taner

B) Haldun Taner – Ahmet Hamdi Tanpınar – Orhan Kemal

C) Orhan Kemal – Ahmet Hamdi Tanpınar – Haldun Taner

D) Ahmet Hamdi Tanpınar – Haldun Taner – Orhan Kemal

E) Haldun Taner – Orhan Kemal – Ahmet Hamdi Tanpınar

(2006-ÖSS)

15. Acemice yazıldığını düşündüğümüz, başı sonu olmayan öyküleriyle okurların belleğinde yer etmiştir, Öyküleri, biçim, teknik, dil ve anlatım özellikleri bakımından “olay öykücülüğü”nden ayrılır. “Olay öykücülüğünü yaygınlaştırmaya çalışan ____ etkilenmekle birlikte, kendi çigisini geliştiren, yeni bir öykücülük akımının öncüsü olan ____, Cumhuriyet Döneminde klasik öykü tekniğini yıkmıştır. Böylece Türk öykücülüğünde bir devrim gerçekleştirmişti.

Bu parçada boş bırakılan yerlere,  verilen bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi  getirilmelidir?

A) Gustave Flaubert’den – Ömer Seyfettin

B) Anton Çehov’dan – Sabahattin Ali

C) Franz Kafka’dan - Memduh Şevket Esendal

D) Guy De Mauppassant’dan – Sait Faik Abasıyanık

E) Alphonse Daudet’den – Haldun Taner

(2006-ÖSS)

16. Cumhuriyetin ilanından 1940’lara kadar şiirimizin dört yöneliminden biri olan Beş Hececiler, halk şiirinin dış yapısını, özellikle ölçü ve uyak düzenini benimsediler. Böylelikle halk şiirinin dünyasına ulaşabileceklerini sandılar. Dil açısında arı, açık bir söyleyişe yöneldiler. Ürettikleri şiirler ise kalıplaşmış bir yapı içinde kaldı.

Aşağıdakilerden hangisi bu anlayışa bağlı kalarak şiir yazanlardan biri değildir?

A) Faruk Nafiz Çamlıbel

B)Orhan Seyfi Orhon

C) Ceyhun Atuf Kansu

D) Enis Behiç Koryürek

E) Yusuf Ziya Ortaç

(2006-ÖSS)

17.  Gazetelerde fıkra, başyazı, söyleşiler yazdı. Öykü ve oyun yazarı olarak tanındı. İlk oyunlarından sonra epik tiyatro örneği olarak “Keşanlı Ali Destanı”nı yazdı. Güncel olayları konu alan eleştirel oyunlarını seyirciye sunabilmek için kabare tiyatrosunun kuruluşuna öncülük etti.

Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?

A) Haldun Taner

B) Recep Bilginer

C) Necati Cumalı

D) Refik Erduran

E) Turan Oflazoğlu

(1998-ÖYS)

18. Şiire heceyle başlayan, serbest ölçüyle hemen her konuda çok ürün veren, usta bir ozandır, ilk kitabından bu yana sürekli kendini aşmaya çalışmıştır. Bireyselden toplumsala, ulusaldan evrensele uzanan bir çizgide, özü ve söyleyiş sağlamlığı kolay öykünülemeyecek, özgün bir şiir gerçekleştirmiştir. “Türkçem benim ses bayrağım.” diyen ozan, kendine özgü bir dil yapısı, bir biçim yaratmıştır. Kurtuluş Savaşımızla ilgili şiirlerini bir kitapta toplamıştır. Yapıtlarından biri de “Çocuk ve Allah’tır.

Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?

A) Mehmet Emin Yurdakul

B) Ahmet Muhip Dıranas

C) Fazıl Hüsnü Dağlarca

D) Ziya Osman Saba

E) Cahit Sıtkı Tarancı

(1998-ÖYS)

19. İlk şiirlerini 1936’da yayımlamaya başlamıştır. Bunlar o güne kadar şiir diye bilinen ürünlere bir tür başkaldırıdır. Öyle ki, şiiri birtakım kalıp ve klişelerden, yıpranmış benzetmelerden, başka bir deyişle şairanelikten kurtarmıştır. Hayali, şiirden kovmuş ya da çok az bir hayalle yetinmiştir. Yalın, gündelik bir dilin söz kalıplarına yaslanarak şiirlerini oluşturmuştur. Gündelik yaşamı şiirin çıkış noktası yapmıştır.

Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?

A) Cahit Sıtkı Tarancı

B) Faruk Nafiz Çamlıbel

C) Orhan Veli Kanık

D) Fazıl Hüsnü Dağlarca

E) Cahit Külebi                                  
                                                               (1997-ÖYS)

20. Çağının hikaye anlayışından büsbütün ayrı bir yolda yürümüştür. O zamana kadar edebiyatımızda hep Maupassant hikayeleri örnek alınıyor; başı, sonu, ortası belli olan, acıklı ya da gülünç bir olaya dayanan, şaşırtıcı ve çarpıcı sonuçlarla biten eserler yazılıyordu. Oysa bu hikayecimiz, konularını günlük yaşayışın en sade, en silik olaylarından seçmiştir. Bazı yazarlar onun hikayelerinin Çerhov hikayelerine benzediğini, onun Maupassant tekniğine karşılık, edebiyatımıza Çehov tekniği getirdiğini söylerler.

Bu özelliklere sahip olan ünlü hikayecimiz aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ömer Seyfettin

B) Memduh Şevket Esendal

C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu

D) Refik Halit Karay

E) Reşat Nuri Güntekin

(1997-ÖYS)

 

Cevap Anahtarı
1-C   2-A  3-C  4-A  5-B  6-A  7-D  8-E  9-B  10-A  11-D  12-D  13-B  14-A  15-D  16-C  17-A  18-C  19-C  20-B 


Yorumlar - Yorum Yaz