TÜRK EDEBİYATI DERS NOTLARI

Servet-i Fünûn dönemi çıkmış sorular

            Servet-i Fünûn dönemi çıkmış sorular  indir


1. Aşağıdakilerden hangisi “Servet-i Fünûn dönemi” sanatçılarının ortak yönlerini belirleyen özelliklerden biri değildir?(1977/ÖSYS)
A) Dilde “halka doğru” ilkesini benimseme

B) Batı sanat akımlarının etkisinde kalma

C) Eski sözcüklerle, yeni kavram ve imgeler oluşturma

D) “Sanat için sanat” görüşüne bağlanma

E) Kafiyenin kulak için olduğunu benimseme


2. “Romanın yapısına ilişkin teknik kurgu öğelerinden biri de, kompozisyondur. Kompozisyon, romanda geliştirilen durum ve eylemlerin düzenlenmesi, aralarında sağlıklı bir dengenin kurulması anlamini geliyor.”

Bu açıklamaya göre, aşağıdaki romancılarımızdan hangisi ötekilerden daha başarılı örnekler vermiştir?(1980/ÖSYS)

A) Namık Kemal

B) Halit Ziya

C) Sami Paşazade Sezai

D) Ahmet Mithat

E) Hüseyin Rahmi

 

3. Bir yazar şöyle diyor-“Nerde bir edebiyatın başladığını görsek, orada sokağın yazı masası ile birleştiğini görürüz. Malherbe sokağı dinledi, Dickens sokağı edebiyata soktu. Bir romanında geçen “sokağın anahtarı” sözü bu yazarın sanatını anlatmaya yeter. Puşkinde de sokağın anahtarı vardır. Bize gelince, bu sihirli anahtar çoğu zaman yazarlarımızın eline hiçbir zaman geçmedi.”
Yazarın “sokağın anahtarı” sözü ile anlatmak istediği özellik aşağıdaki yazarlardan hangisinde vardır?(1982/ÖSYS)

A) Recaizade M. Ekrem
B) Namık Kemal
C) Halit Ziya
D) Hüseyin Rahmi
E) Mehmet Rauf

4. Paul Valery “Bir edebi eserin değeri, her kişiye göre ayrı bir yoruma meydan vermesindendir.” demiştir.

Aşağıdaki şairlerimizden hangisi Paul Valery ile aynı anlayıştadır?(1982/ÖSYS)

A) Tevfik Fikret

B) Cenap Şehabettin

C) Yahya Kemal

D) Ahmet Haşim

E) Orhan Veli

5. “Hasta Çocuk, Nesrin ve Balıkçılar, günlük hayatta izlenimlerinden esinlenerek oluşturulmuş manzum hikayeleridir. Manzumelerde Fikretin yaptığı şey, konuşma diline yakın bir şiir dilini bulmak olmuştur. Ayrıca aruzla yazılmış dizelerin, öteden beri süregelen bağımsızlığını bozmuş ve manzumeyi dizelerden oluşan bir bütün halinden, basbayağı cümlelerden yapılmış bir yazı haline getirmiştir.”
Bu paragrafta Tevfik Fikretin hangi özelliğinden söz edilmemiştir?(1983/ÖSYS)
A) Nazmı nesre yaklaştırmasından

B) Şiirlerinde toplumsal konulara da değinmesinden

C) Beyit bütünlüğünü kırmasında

D) Aruzu, Türkçeye ustalıkla uygulamasından
E) Şiirlerinde yaşanılan gerçekleri yansıtmasından

6. “- Bunlar şiirlerinde biçim–içerik ikiliğikaldırmaya, şiirin anlamı ile yapısını kaynaştırmaya çalışırlar. İsterler ki şiirlerinde ses ve anlam ayrılmaz hale gelsin, düzyazıya çevrilmesin, ses ve anlam öylesine yoğrulsun ki anlam tek başına sıyrılıp çıkarılmasın, şiir katıksız biçim olan müziğe yaklaşsın.

Bu yargılar, aşağıdaki şairlerden hangisinin şiirleriyle örneklendirilebilir?(1983/ÖSYS)

A) Faruk Nafiz Çamlıbel

B) Cahit Sıtkı Tarancı

C) Orhan Veli Kanık

D) Kemalettin Kamu

E) Ahmet Haşim

 

7..“Bireyci sanat anlayışı, bize Edebiyat-ı Cedideden miras kalmıştı ve biz bunu söylemekle ortaya yeni bir görüş getirmiyorduk. Öyle ya, Edebiyat-ı Cedidecilerin, özellikle Hüseyin Cahitle Mehmet Raufun, Dr. Rıza Tevfikle estetik konusu üzerinde tartışılırken terter tepinircesine ´Güzellik görecelidir, güzellik görecedir. deyişlerinin, bizim “Sanat kişisel ve saygıya değerdir.” sözünden farkı neydi”

Bu parçada, yazarın “biz” dediği kimler olabilir?(1983/ÖSYS)
A) Garipçile

B) Servet-i Fünûncular

C) Yeni Lisancılar

D) Yedi Meşaleciler

E) Fecr-i ticiler

8.Edebiyatta Realizmin öncüsü olmuştur. Romanlarında aydın kişileri ve çevrelerini, hikayelerinde ise halkın yaşayış ve adetlerini anlatmaya çalışmıştır. Eserlerinde, alışılmış olandan ayrı bir sözdizimi vardır. Batılı roman ve hikaye tekniğine uygun, ilk başarılı örnekler onundur. Romanlarında, ruh çözümlemelerine önem vermiştir.
Bu özelliklerin tümüne birden sahip olan yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
(1985/ÖSYS)

A)Recaizade Mahmut Ekrem

B) Nabizade Nazım

C) Halit Ziya Uşaklıgil

D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu

E) Halide Edip Adıvar

9. Yeni bir duyarlılığı, yeni bir şiir akımını geliştirirken Batıyı günü gününde izlerler. Ama bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içerir şiirleri. Romantik, Parnasçı, Sembolisttirler. Doğaya yönelirler. Ama bir resimdir doğa onlar için. Düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış egemendir şiirlerine. Hem benimsedikleri sanat anlayışı, hem de dönemin siyasal koşulları, içine kapanık, bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.
Bu parçada şiirlerinin ortak özelliklerinden söz edilen şairler, aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır?(1987/ÖSYS)

A) Beş Hececiler
B) Tanzimatçılar
C) Yedi Meşaleciler
D) Servet-i Fünûncular
E) Milli Edebiyatçılar

10. Tanzimat dönemi şairlerinden Recaizade M. Ekremin çevresinde toplanan gençler, artık kendi başlarına var olmanın yollarını ararlar ve bir dergide birleşirler. Bunların arasında, sonradan romancı olarak ün kazanmış iki yazarımız da vardır.

Paragrafta sözü edilen dergi ile iki yazarımız aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?(1988/ÖSYS)

A) Servet-i Fünûn; Halit Ziya, Mehmet Rauf

B) Malumat; Hüseyin Cahit, Ahmet Rasim

C) Genç Kalemler; Halit Ziya, Ömer Seyfettin

D) Servet-i Fünûn; Sami Paşazade Sezai, Hüseyin Cahit

E) Malumat; Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi

11. Aşağıdakilerden hangisi, Servet-i Fünûn edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
(1989/ÖSYS)

A) Sone, terzarima gibi nazım biçimlerinin benimsenmesi
B) Aruz vezninin kullanılması
C) Romanlarda, olayların genellikle İstanbul dışında geçmesi
D) Nazmın nesre yaklaştırılması
E) Yabancı sözcüklerle yüklü bir dil kullanılması

 

 

 

 

12.1909da Fecr-i ti topluluğuna katıldı. Bu topluluğun dağılmasından sonra da şiirler yazmayı sürdürdü. Şiirlerinin hepsi de aruzla yazılmıştır. Aşk ve doğal temalarını işlediği, sembolizm akımı anlayışına uygun olarak yazdığı şiirlerde hayale ve müziğe büyük önem verdi. Güçlü şiirleri yanında, değişik konuları yoğun bir dille anlatan fıkraları da vardır.

Burada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?(1989/ÖSYS)

A) Ahmet Haşim

B) Cenap Şehabettin

C) Süleyman Nazif

D) Faruk Nafiz Çamlıbel

E) Yahya Kemal Beyatlı


13.Çürüyen, yozlaşan İstanbul ve bu İstanbulun çürümüş, yozlaşmış insanları- Mithat Cemal Kuntayın romanlarından sürekli olarak bir küf kokusu gelir burnunuza. İstanbulun birbirini izleyen üç dönemini yansıtmak isteyen yazar, gözlerini hep bu kokuşmuşluğa dikmiştir. Yalnız kişisel çıkarları peşinde koşanlar, dalkavuklar, jurnalciler- Bir pislik, bir kokuşmuşluk perdesine bürünmüş olarak anlatır İstanbulu.
Aşağıdaki şairlerden hangisi İstanbulu şiirinde bu parçada belirtilen yönleriyle yansıtmaya çalışmıştır?(1990/ÖSYS)


A) Cenap Şehabettin

 B) Tevfik Fikret
C) Mehmet Emin

D) Mehmet Akif
E) Celal Sahir

14.Aşağıdaki şairlerden hangisi, hece ölçüsünü hiç kullanmamış, şiirlerini hep aruzla yazmıştır?(1990/ÖSYS)

A) Ahmet Haşim

B) Yahya Kemal Beyatlı

C) Ziya Paşa

D) Ahmet Muhip Dıranas

E) Faruk Nafiz Çamlıbel
15..Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünûncuların şiir özelliklerinden biri değildir?
(1992/ÖSYS)

A) Kafiyede şekilden çok, ses benzerliğine önem verme

B) Konu birliğine ve bütün güzelliğine önem verme

C) Nazımı nesre yaklaştırma

D) Konuyla vezin arasında bir ahenk ilgisi arama

E) Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma

 

16. Yeni bir duyarlığı, yeni bir şiir dilini oluşturmaya çalışırken Batıyı hemen hemen günü gününe izlemişlerdir. Şiirlerinin imgelerle yüklü, sanatlı bir yapısı vardır. Özellikle benzetmeler ve sıfatlarla varlıkların gerçek görünüşlerini değiştirmeye çalışmışlardır. Aşk, doğa, aile yaşamı, kişisel tedirginlik ve yakınma temalarını şiirlerinde bol bol işlemişlerdir.


Bu parçada sözü edilen edebiyat topluluğu ve onun üyelerinden biri aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?(1993/ÖSYS)
A) Tanzimat – Abdülhak Hamit Tarhan

B) Servet-i Fünûn – Cenap Şehabettin

C) Garipçiler – Orhan Veli Kanık

D) Milli Edebiyat – M. Emin Yurdakul


E) Cumhuriyet Dönemi – Faruk Nafiz Çamlıbel
17. O güne kadar yazınımızda anı, yazınsal değerde tür değildi. Modern anlamda romancılığımızın kurucusu sayılan yazarımız, ilk kez yazınsal değerde anılar yazmıştır. Hem yazınsal, hem siyasal nitelikte olan bu anılarını dokuz ciltte toplamış ve kırk yılı kapsayan ilk beş cildine “Kırk Yıl” adını vermiştir.
Bu parçada aşağıdaki yazarların hangisinden söz edilmektedir?(1993/ÖSYS)
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar

B) Recaizade Mahmut Ekrem

C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu

D) Reşat Nuri Güntekin

E) Halit Ziya Uşaklıgil


18. Aşağıdakilerden hangisi, toplum sorunlarını tartışmak, bunlarla ilgili düşüncelerini açıklamak için sanatı bir araç olarak kullanmıştır?(1994/ÖSYS)

A) Recaizade Mahmut Ekrem

B) Tevfik Fikret

C) Abdülhak Hamit

D) Cenap Şehabettin

E) Ahmet Haşim

 

 

 

 

19. Türk edebiyatında ilk izleri şairlerinde görülür. -tin bu akımı bizde ilk olarak tanıtmış ve temsil etmeye çalışmıştır. biri olan de Türk edebiyatına bu akımı benim*seyen sanatçılar aracılığıyla gelmiştir.
Yukarıdaki numaralandırılmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?(1997/ÖSYS)

A) I   B) II   C) III   D) IV   E) V

 

 

20. Bir dergi çevresinde toplanan, yeni bir duyarlığı, yeni bir şiir dilini yerleştirmeye çalışan bu şairlerin şiirleri, bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içermektedir. Romantik ve simgecidirler. Onların şiirlerinde, düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış temaları egemendir. Hem dönemin siyasal koşulları hem de benimsedikleri sanat anlayışı, onların içine kapalı, bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.
Bu parçada tanıtılan şairler aşağıdakilerin hangisi içinde yer alır?(2006/ÖSYS)

A) Tanzimatçılar

B) Edebiyat-ı Cedideciler

C) Fecr-i ticiler

D) Yedi Meşaleciler

E) Milli Edebiyatçılar

 

 

21. Aşkın ikinci plana atıldığı bu romanda top lumsal hayata yer verilmiş olması, bu yapıtın en önemli özelliğidir. Romanda Ahmet Cemil, yalnız iç dünyasıyla değil, bağlı bulunduğu toplumsal çevreyle birlikte verilmiştir. Okurken onun, çocukluğundan bu yana hangi toplumsal çevrede yetiştiği, aile ve okul hayatını, karşılaştığı sıkıntıları bütün ayrıntılarıyla öğreniyoruz. Bu genç şairin yeni bir şiir yaratmak için neler düşündüğünü, verdiği mücadeleleri, düşmanı olan eski edebiyat taraftarlarının ve o devir basın hayatının iç yüzünü görüyoruz. Bu bakımdan yapıtı, o dönemin ve Doğu ile Batı edebiyatları arasındaki düşünce çatışmasının romanı olarak da kabul edebiliriz.

Bu parçada özellikleri anlatılan roman ve yazarı aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?(2006/ÖSYS)

A) Eylül – Mehmet Rauf

B) Şıpsevdi – Hüseyin Rahmi Gürpınar 

C) Pariste Bir Türk – Ahmet Mithat

D) Mai ve Siyah – Halit Ziya Uşaklıgil

E) Hayal İçinde – Hüseyin Cahit Yalçın

 

22.Servet-i  funun edebiyatını oluşturan şairler arasında -----,---,öykücü ve romancılar arasında ----,----,adlarını sayabiliriz.

Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?

A) Ziya Paşa’nın –Namık Kemal’in –Recaizade Mahmut’un Ekrem’in –Ahmet Mithat Efendi’nin

B)Tevfik Fikret’in-Cenap Şahabettin’in –Halit Ziya Uşaklıgil’in – Mehmet Rauf’un

C) Abdülhak Hamit Tarhan’ın – Muallim Naci’nin – Şemsettin Sami’nin – Nabizade Nazım’ın

D) Mehmet Emin Yurdakul’un – Mehmet Akif Ersoy’un – Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın – Ahmet Rasim’in

E) Ahmet Haşim’in – Yahya Kemal Beyatlı’nın – Halide Edip Adıvar’ın – Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun(2010-LYS)

23. Tevfik Fikret’in şiirlerinin özellikleriyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

A) Aruzun kalıplarını müzikaliteleri bakımından ilk kez değerlendirilen odur.

B) Kimilerinde konuşma dilinin anlatım özelliklerini kullanmıştır.

C) Özellikle Türkçe sözcüklere yer vermiştir.

D) Divan nazmının müstezat şeklini değiştirerek yeni bir nazım şekli oluşturmuştur.

E) Uyak düzenine büyük bir serbestlik getirmiştir.

(2010-LYS)

24. Servet-i Fünun Döneminde yaşadığı halde bu topluluğun dışında kalan yönelim ve yaratılarıyla bu topluluktan ayrı özellikler taşıyan sanatçılarımızdan biri de ----. Onun ayna tuttuğu yaşam kesiti Servet-i Fünunculardan ayrıdır. Servet-i Fünuncular varsıl aydın kesimin köşk ve konak yaşamının görüntüleriyle oluşturmuşlardır yapıtlarını. Onun anlattığı yaşamsa İstanbul’un yoksulluklarının ya da orta sınıfının yaşamıdır. Kimi romanlarında eski İstanbul yaşamının betimlemelerine rastlarız. Örneğin Cehennemlik ve Metres’te, Boğaziçi yıllarındaki; İffet Şıpsevdi ve Tesadüf’te, Aksaray’daki yaşamı anlatır.

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Hüseyin Rahmi Gürpınar’dır

B) Ahmet Rasim’dir

C) Reşat Nuri Güntekin’dir

D) Hüseyin Cahit Yalçın’dır

E) Halit Ziya Uşaklıgil’dir

(2010-LYS)

25. Tarih, coğrafya,gezi, dil bilgisi gibi çok değişik konularda yapıtlar veren son derece üretken bir yazar olan ------ daha çok denemeleri, musahabeleri, fıkraları, hatıraları ve şarkılarıyla Türk edebiyatında değer ve ün kazanmıştır. Onunla bu tarz yapıtları Türkiye’nin 1890’dan sonraki kırk yıllık sosyal tarihini inceleyecek olanlar için vazgeçilmez kaynaklar arasındadır.

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Ahmet Rasim                  D) Ali Canip Yöntem

B) Kenan Hulusi Koray         E) Tahsin Nahit

C) Mithat Cemal Kuntay                      (2011-LYS)

26.Romantik duyarlıktaki insanların ızraptanızraba sürükleneceklerine ve hayatta başarı kazanamayacaklarına inanan ve okuyucuyu da buna inandırmaya çalışan yazar, bunu, -----, açık bir biçimde işler. Tamamen romantik bir yapıya sahip olan kahramanını, yalnız aşkın karşısında değil, çeşitli olaylar karşısında da dener; bunların hepsinden yenik, düş kırıklıklarına uğratarak çıkarır. Tıpkı GustaveFlaubert’in ----- yaptığı gibi.

Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdaki verilenlerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?

A) Mai ve Siyah’ta – Madam Bovary’de

B) Kırık Hayatlar’da – Salambo’da

C) Bir Ölünün Defteri’nde – Duygusal Eğitim’de

D) Aşk-ı Memnu’da – Üç hikaye’de

E) Nemide’de – Ermiş Antonius ve Şeytan’da (2012-LYS)

 

 

27.Edebiyatımızın kimi dönemleriyle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?

A)1940’lı yıllardan itibaren Cumhuriyet Dönemi Türk romanında, gerçekçiliğin bir uzantısı olarak köye ve köy insanına yöneliş başlar.

B) Fecr-i Atinin şiir alanındaki temsilcileri Tahsin Nahit, Mehmet Fuat, Faik Ali, Mehmet Behçet, Emin Bülent ve Ahmet Haşimdir.

C)Sevetifunun Dönemi’nde sanatçılar biçim ve üslup kaygılarını bir yana bırakıp halka yönelme ve halkın sorunlarını anlatmaya yönelik bir edebiyat anlayışını benimsediler

D)Tanzimat Dönemi’nde sanatçıların yalın bir dile yönelmelerinin nedeni;sanatı,toplumueğiten,bilgilendiren ve aydınlatan bir araç olarak görmeleridir

E)Milli Mücadele Dönemi’ndekki Türk edebiyatı gerçekte Milli Edebiyat Dönemi’ndeki yönelimlerin bir uzantısı sayılabilir

(2012 LYS)

 

 

28.Şiirlerinde aşk ve tabiat öne çıkan önemli iki temadır.Türk şiirinin en dikkate değer empresyonist şairi kabul edilir.“Köylüvezni“dediği hece veznini  kullanmış,şiirlerini  aruz vezniyle yazmıştır.Serbestmüstezat,en çok tercih ettiği nazım biçimidir

Aşağıdaki şiirlerden hangisi bu parçada sözü edilen şaire aittir?

A)Sis                           B)Hürriyet Kasidesi

C)O Belde                  D)Kar Musikileri

                    E)Makber              (2013LYS)

 

 

CEVAPLAR

1-A

2-B

3-D

4-D

5-D

6-E

7- E

8-C

9-D

10-A

11-C

12-A

13-B

14-A

15-E

16-B

17-B

18-B

19-B

20-B

21-D

22-B

23-C

24-A

25-A

26-A

27-C

28-C

 


Yorumlar - Yorum Yaz